tisdag 13 januari 2015

Vegetarisk lasagne med belugalinser

Min kompis köpte en påse belugalinser för ett tag sen och så tog hon med den upp till oss för att visa sitt kap, hon är lite som en katt med en mus på det sättet, och sen glömde hon påsen på vår köksbänk eftersom hon fastnade i nåt resonemang om en kille. Så som man ofta gör, liksom. Den där påsen såg ju spännande ut och linserna såg ju goda ut, ett epitet jag inte annars ger linser. Det må vara gott, men se gott ut? Never. Jallafall, påsen stod där och tittade anklagande på mig så jag stoppade in den i ett skåp och gick och köpte en egen påse. (Regel nummer ett i kompisskap: ät aldrig upp andras fynd) Sen stod min påse där på bänken och blängde anklagande tills jag en dag tog mig i kragen och gjorde en lasagne.

Du behöver:
1/2 påse belugalinser (vanliga röda går säkert också bra)
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
3 morötter
1 paprika
1/2 broccolihuvud
2 palsternackor
1/2 liter krossade eller passerade tomater
1 liten chili eller nån form av chili på burk
1 krm rosmarin
1/5 tsk timjan
salt och peppar
1 nypa socker
1 msk balsamvinäger

Bladspenat

2 pkt keso
1 mozzarella

Lasagneplattor

Hacka lök och vitlök, riv morötterna och palsternackan, dela paprikan och broccolin i bitar. Sätt ugnen på 225 grader.

Stek lök och vitlök på medelvärme tills löken är genomskinlig. Släng i alla andra grönsaker, tomater och linserna. Tänk på att linser behöver mycket vätska så späd med vatten om det ser för klumpigt ut. Salta, peppra och ha i örterna. Släng i socker och balsamvinäger för att balansera syran i tomaterna.
Koka i kanske 20 minuter eller tills linserna känns lite mjuka.

Varva lasagneplattor med grönsakssåsen, färsk bladspenat och keso i en ugnsfast form tills nåt tar slut. Avsluta med att riva mozzarellan över. Kör i mitten av ugnen i minst 30 minuter, lägg på folie om osten börjar bli lite bränd.

Ta ut lasagnen ur ugnen och låt den stå medan du gör en sallad. Ät.

Inga kommentarer: