torsdag 17 oktober 2013

Vardagsmaten börjar nu

Nä, men okej. Hej hej, lilla stackars kusinen från landet-matbloggen. Jag vet att jag glömmer av dig, eller skiter i dig om vi ska vara helt petiga, men det är för att jag tänker att den här jävla skruttmaten är det väl ingen annan som vill prova. Men jag ändrar mig. Från och med nu ska jag lägga upp iallafall ett par tre recept i veckan. Eller jag lovar att försöka iallafall. Och alla recept är väl för typ två ashungriga personer och minst en matlåda eller för fyra normala portioner. Först ut nåt som går sjukt fort och är sjukt gott:

Grönkålssoppa med fänkål och surdegsbröd
1 knippe färsk grönkål eller så mycket som får plats i en normal stor gryta innan du hackat det
1 gul lök
2 tärningar ekologisk grönsaksbuljong
1 liter vatten eller så det täcker kålen
1 tsk fänkålsfrön
1 dl grädde
olivolja
salt och peppar

Hacka grönkålen i centimeterbreda strimlor. Hacka löken och mortla fänkålsfröna med litelite flingsalt. Fräs grönkål och lök i olivolja i en kastrull på medelvärme tills löken är genomskinlig och grönkålen inte lika pigg längre. Häll på vatten så det täcker, lägg i buljongtärningarna och fänkålspulvret och koka kanske 5-10 minuter eller så lång tid som det tar att duka bordet, tända lite ljus och diska lite. Mixa soppan, men inte helt slät, och häll i grädden. Låt koka upp och sen är det bara att käka. Vi köpte surdegsbaguette och västerbottenost och det var sjukt gott, men ni gör som ni vill.

2 kommentarer:

Mr Elway sa...

Heja!

anna sa...

Grönkål är fan guds gåva till mänskligheten. Helvete vad gött det är. Älskar att du kommer lägga ut mer recept framöver. Jag bryr mig om denna blögg!!!