måndag 21 oktober 2013

Spenat- och gorgonzolapasta med planerad sallad utan sallad

Jag var och veckohandlade förut till veckans måltider, kände mig jätteduktig och lade mig på soffan för att well, för att det såg skönt ut. Sen kom Andreas hem och ba VAD BLIR DET FÖR MAT? och sen jag kan laga! när han märkte min immobilitet. Pastan blev jättegod, men det blev visst ingen sallad. Jag vägde upp det genom att äta jordgubbssorbet till efterrätt, men ni gör som ni vill. Obs varning: det här är vanebildande mat.

Du behöver:
200g bladspenat
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
3 dl grädde
75g gorgonzola
olivolja
salt och peppar

Pasta, till exempel Zeta Tortiglioni

Parmesan

Vitkål/morötter/olivolja/äpplecidervinäger/salt och peppar

Sätt på pastavatten och se till att det är salt som fan. Hacka löken och vitlöken och fräs den i olivolja i en stekpanna tills löken är genomskinlig. Häll i spenaten och fräs runt lite tills den har mjuknat. Häll på grädden och klicka i osten. Salta och peppra. Sänk värmen och puttra tills pastan är klar. Häll i pastan i såsen och kladda runt.

Det kan vara (dock vet jag inte eftersom jag åt glass istället) gott med riven vitkål och rivna morötter och en dressing på olivolja, vinäger, salt och peppar.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Har jag skrivit att jag älskar att dy börjat blogga så mycket här? Jag har tänkt det i alla fall!

Linn sa...

Nu har du det! Och vad kul att höra! Vi får väl se hur länge det håller i sig, men jag vi lagar rätt mycket mat hemma just nu så lite recept borde jag nog kunna spotta ur mig.

anna sa...

Fryst bladspenat eller färsk? Kanske dum fråga men vill vara säker .. låter asgott i vilket fall.

Linn sa...

Jag använder nästan alltid färsk när jag lagar mat, men jag lovar att skriva i receptet om det är fryst. Det gör ju rätt stor skillnad i spenatmängd så jag förstår att du frågar. I det här fallet: färsk. Och det är så gott så man typ dör.

Anonym sa...

Har du nåt tips på annan ost än gorgonzola som kan passa? Är pregoo, så alla mägelostar går bort just nu. Men det lät ju så jäkla gott!

Linn sa...

Hej anonym! Nu är det ju du som är preggo och du har säkert googlat det här själv, men all ost som är kokt är okej när du är preggers, även opastöriserad då listeriabakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, cirka 70° C. (källa livsmedelsverket , se mer här http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/)

Om du ändå känner att du hellre låter bli så kan du väl använda massor av färsk parmesan istället? Det är ju en hårdost som är fine. Västerbotten funkar också, eller andra ostar med stark smak.