måndag 25 mars 2013

"Sallad" med knaperstekt sidfläsk, krutonger och annat som känns som en bra idé


Säg att man åt potatisgratäng och bea och kött och chips i fredags. Säg att man åt potatisgratäng kall direkt ur formen i lördags. Och chips. Och quesadillas och pasta och vindruvor. Säg att man åt ännu mer kall potatisgratäng i söndags och sen toppade det hela med köpepizza. Ponera att man då lovar sig själv att ha "en nyttig vecka" men ändå råkar hitta påskgodiset på jobbet och ja. Säg att man känner att nä nu jävlar blir det fan sallad till middag! Då tycker jag att man lagar det här.

Du behöver: (För kanske två? Eller tre? Fyra? Beror på hur mycket godis man åt till lunch.)
5 medelstora rödbetor
2 rödlökar
1 stor påse blandad sallad med spenat i, kanske 300 gram?
450 gram rökt sidfläsk på bit
150-200 gram St Agür eller gorgonzola
3-4 tjocka skivor gammalt surdegsbröd, det gör inget om det är stenhårt
Olivolja
Balsamvinäger
Salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala rödbetorna och rödlöken och klyfta bägge, betorna i mindre bitar än rödlöken. Lägg i en ugnsform och häll över olivolja och balsamvinäger tills det nästan täcker botten. Du vill att det ska bli vinägrigt här. Salta och peppra och ställ in i ugnen i 25 minuter.

Dela sidfläsket i lite större än centimeterstora tärningar. Stek i lite olivolja på ganska hög värme tills dom är knapriga runt om. Ta ur stekpannan, lägg på hushållspapper för att rinna av och häll bort det mesta fettet från pannan.

Bryt brödet i lagom stora bitar och stek i olivolja tills gyllene. Salta och peppra under tiden. Lägg tillbaka sidfläsket i stekpannan när du är klar.

Lägg salladen på ett stort, platt fat. Som en fin liten bädd ungefär. Lägg på rödbetor, rödlök, sidfläsk och krutonger och avsluta med att nypa dit osten på toppen. Alla delar av fatet ska ha lite av allting.

Nu hade jag sån där grumlig äppeljuice hemma och vet ni? Det var succé till maten så jag rekommenderar nåt äppligt. Jag kan tänka mig att en halvtorr cider skulle vara sjukt god till om man nu vill vara sån. Vill man vara sån kan man säkert slänga med lite äppelbitar ovanpå rödbetorna i ugnen och servera "salladen" med ett gott knäckebröd och äkta smör. Man får vara lite som man vill så länge som man är lycklig när man är mätt.

2 kommentarer:

Christel sa...

Jag snubblade in på din matblogg igår och ba ÄLSKADE DEN. Var tvungen att laga grytan med lövbiff och senap några sidor in i bloggen igår och ba ÄLSKADE DET! Och nu, nu måste jag ju lusläsa bloggen igen i jakt efter recept på dagens middag. Det lutar åt ärtsoppan, men jag vet inte riktigt ännu.

Men jag undrar ju: var får du all inspiration från? För jag brukar komma hem från jobbet och ha ungefär noll lust att laga mat, och cirka lika mycket lust att vara nytänkande. Ja, tills igår då. Det jag egentligen sitter här och hoppas på är att du ska ha några riktigt bra matbloggar i bakfickan att tipsa om.

Ge min nyfunna matlagningsglädje lite näring, pretty please!

Linn sa...

Åh vad kul att höra!

Alltså, jag läser inga matlagningsbloggar för jag tycker att dom är rätt tråkiga i allmänhet. Ehum.

Jag vet inte, jag gillar matlagningsprogram på teve och jag har läst kanske en miljon kokböcker och ibland känner jag att jag bara måste försöka härma en viss smakkombination och så provar jag det. Sen har jag käkat ute rätt mycket och brukar roa mig med att försöka gissa vilka kryddor maten innehåller och sen härmar jag hemma.

Om du vill ha lite tips så hade jag matlagningsskola på min andra blogg, du kan kolla här om du vill: http://anotherbloginparadise.blogspot.se/search/label/Matlagningsskolan

Till middag ikväll rekommenderar jag annars det här: http://jaglagarmat.blogspot.se/2011/09/billig-bjudmat-eller-allt-blir-godare.html

Det GÅR inte att misslyckas, går skitenkelt och är urgott.

Lycka till!