måndag 12 september 2011

Billig bjudmat eller Allt Blir Godare Med Bacon

Ibland är det ju så att det ringer nån som man inte har träffat på skitlänge som liksom tycker att vi verkligen borde ta den där middagen nu ju! Och så råkar det vara den 23:e och plånboken inte alls tillåter utsvävningar i form av utemiddag. Men det är ju alltid kul med folk! Och så dealar du lite med din kompis så han eller hon tar med alkoholen mot att du lagar jävligt god mat. Att det är en varm sallad kanske du inte behöver tala om förrän din kompis har köpt vinet. Inte heller att det är den lättaste maten att tillaga sen micropopcorn came to market.

Du behöver:
Några morötter
Några rödbetor
Några potatisar
En paprika av valfri färg
En rödlök
Ett gäng körsbärstomater
Ett paket ekologiskt bacon
En näve vitlöksklyftor
Olivolja
Färsk timjan
Creme fraiche
Parmesan
Salt och peppar


Sätt ugnen på 225 grader. (Jag lagar all min mat på 225 grader om jag ska vara ärlig.) Sen skalar du rotfrukterna och delar dem i båtar. Dela även rödlöken och paprikan i bitar och lägg alltihop i en stor ugnsform. Släng i lite oskalade vitlöksklyftor och körsbärstomaterna och dressa med olivolja, salt och peppar. Sen lägger du baconskivorna ovanpå alltihop och stoppar in det i ugnen. Gegga ihop creme fraiche med finriven parmesan, finhackad timjan och lite pressad vitlök. Salta och peppra efter behag och ha en gnutta citron i om du har hemma. Det kommer lyfta smaken.

När baconet krullat ihop sig och rotfrukterna är mjuka är det klart. Det kanske tar ungefär en halvtimma eller så.

Servera eventuellt med lite ruccola och rostade solrosfrön om det ligger och skräpar hemma, annars behövs det inte. Man kan också slänga på fetaost och låta den gratineras, men återigen så behövs det egentligen inte.

5 kommentarer:

Helena sa...

Alltså, jag är skitledsen för att min första kommentar blir på det här viset, men goddamn woman! CREME FRAÎCHE. skippa gärna pysslet med i:et, det är ok, men inget S. Okej?
Ber om ursäkt, blodsockerhalten är låg och jag är höggravid, men när jag läste om din aversion mot särskrivningar blev det...såhär.

Blomman sa...

men, hur kan jag missat att du har en till blogg?!?!

Blomman sa...

kan du inte ta det lite längre och ha med en bild så man vet hur det ska se ut. snälla söta.

Linn sa...

Helena: haha. Oops.

Blomman: ja, hur kan du ha missat?! Näe, men den här uppdateras ju inte så ofta. Och jag ska göra mitt bästa, men 1) jag är skitdålig på att lägga upp mat fint och 2) oftast ar jag inte lagat maten när jag lägger upp recepten så jag har inga bilder. Jag lägger mest upp när jag kommer ihåg att den här bloggen finns. Heh. Kan inte du laga maten och ta bilder på hur det blev istället? Heh.

Blomman sa...

Deal! Så gör vi!